20 Φεβ 2020

ΠΑΙ – ΖΩ !

Τα πουλιά πετούν, τα ψάρια κολυμπούν και τα παιδιά παίζουν !

         

Το παιχνίδι αποτελεί «κινητήριο δύναμη» για την ανάπτυξη των παιδιών (Vygotsky, 1978). Είναι ένα μέσο ψυχαγωγίας και διασκέδασης και συνεπώς αναπόσπαστο κομμάτι μιας ευτυχισμένης παιδικής ηλικίας.

Η συμβολή του στην ανάπτυξη και καλλιέργεια απαραίτητων και προαπαιτούμενων δεξιοτήτων για τη μετέπειτα ζωή του παιδιού είναι αναντίρρητη. Μέσω του παιχνιδιού, τα παιδιά βιώνουν την πραγματικότητα, αλληλεπιδρούν κοινωνικά, εκφράζονται, αναπτύσσουν λειτουργικές και γνωστικές ικανότητες, οι οποίες οδηγούν σε υψηλότερες δομές νόησης.

Το παιδί που παίζει μαθαίνει να συμμορφώνεται σε κανόνες. Σύμφωνα με τον Vygotsky, δεν υπάρχει παιχνίδι χωρίς κανόνες. Έτσι, το παιδί παίζοντας αποκτά αυτοέλεγχο, μαθαίνει να αυτορρυθμίζεται, να αποδέχεται και να διαχειρίζεται την ήττα, ενώ αναπτύσσει κοινωνικές δεξιότητες και δεξιότητες συνεργασίας. Παράλληλα, το παιχνίδι αποτελεί σωματική άσκηση και είναι χρήσιμο για τη φυσική-σωματική ανάπτυξη των παιδιών και τη μυϊκή ενδυνάμωση.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω και με την πολύτιμη συνδρομή της κ. Τζανετή Σοφίας, αλλά και με τη βοήθεια της κ. Αρετής, της κ. Ειρήνης, της κ. Άννας, της κ. Μαρίας και της κ. Ελένης, εκπαιδευτικών του σχολείου μας, δημιουργήσαμε το project «επιδαπέδια παιχνίδια» στον αύλειο χώρο μας.

Τα παιχνίδια αποτελούν μια ενιαία συνέχεια, μια ενότητα και σχηματίζουν ένα κύκλο στο κέντρο του οποίου δεσπόζει μια μεγάλη πυξίδα που εξάπτει τη φαντασία των παιδιών και καλλιεργεί έμμεσα γνώσεις γεωγραφίας και δεξιότητες προσανατολισμού. Περιμετρικά της πυξίδας υπάρχουν διάφορα παιχνίδια, ανάμεσα στα οποία το κλασικό και αγαπημένο μας κουτσό, το γνωστό επιτραπέζιο φιδάκι, που μετατράπηκε σε επιδαπέδιο, άλμα εις μήκος και παιχνίδια ισορροπίας. Όλα τα παιχνίδια συνδέονται μεταξύ τους με τρόπο που ορίζει και καθορίζει τον τρόπο παιξίματος, ώστε τα παιδιά να περνούν απ’ όλους τους «σταθμούς». Τα παιδιά μπορούν να συμμετέχουν ως ομάδες ή μεμονωμένα και με την εκτέλεση μιας ολοκληρωμένης διαδρομής από τα παιχνίδια, ενισχύουν φυσικές ικανότητες, όπως η ισορροπία, ο συντονισμός και η αλτική ικανότητα και καλλιεργούν την ευγενή άμιλλα, καθώς και ομαδοσυνεργατικές και κοινωνικές δεξιότητες.

Η δημιουργία των επιδαπέδιων παιχνιδιών στον αύλειο χώρο του σχολείου μας, λοιπόν, πέρα από αισθητικές ανάγκες που καλύπτει, κάνοντας το σχολείο έναν πιο ευχάριστο, χαρούμενο και φιλόξενο χώρο για τα παιδιά, έχει και τεράστια παιδαγωγική αξία. Τα παιχνίδια αξιοποιούνται στο μάθημα της γυμναστικής, για τη διδασκαλία και ανάπτυξη φυσικών ικανοτήτων, αλλά και κατά την ώρα του διαλείμματος, για τη δημιουργική διαχείρισή του.